Saturday 28 July 2012

Ramadhan


pejam celik pejam celik , dah masuk bulan ramadhan kan , cepat nya masa berlalu . dan hari ni , dah masuk ramadhan ke 8 dah . jadik , pada entry kali ni , aku nak kongsikan pasal ramadhan sahaja . (^^,) okey ?



bulan Ramadhan ni banyak kelebihan dia . bulan ni , bagus nya kita banyak kan baca quran , berzikir dan bagi perempuan , tutup lah aurat dengan sempurna . #pesanan untuk aku jugak :) . bukan bagi bulan ni shja , tp bagi bulan-bulan lain jugak . lagipun , kan bulan nih syaitan kena ikat , amik lah peluang ni untuk tingkatkan iman korang . (^^.)

 Antara kelebihan bulan Ramadan : 


Pertama : bulan turunnya al-Quran

"Bulan ramadhan, bulan yang diturunkan padanya ( permulaan )
 Al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara haq dan batil ), barang siapa antara kamu yang hadir ( di negeri tempat tinggalnya ) di bulan itu, maka hendaklah dia berpuasa pada bulan itu.." 
[ Al-Baqarah : 185 ]

Kedua : bulan yang mempunyai LailatulQadr

"Sesungguhnya, kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada lailatul qadr. Dan tahukah kamu apakah lailatul qadr itu? Lailatul Qadr itu adalah lebih baik dari seribu bulan "
 [Al-Qadr : 1-3]

Ketiga : amal ibadat dilipatgandakan

Tidur orang yang berpuasa itu adalah ibadat, dan nafasnya itu adalah tasbih, doanya itu mustajab, dosanya diampunkan Allah, dan amal ibadatnya dilipatgandakan. (Al Hadith)

Keempat : pintu-pintu syurga dibuka dan pintu-pintu neraka ditutup serta syaitan dibelenggu

Nabi SAW bersabda ,"Telah datang kepadamu Ramadhan, bulan berkah, Allah mewajibkan kamu berpuasa, pada bulan ini pintu-pintu syurga dibuka dan pintu-pintu neraka ditutup, syaitan diikat, dan di dalam nya terdapat malam yang lebih baik dari seribu bulan."(HR Imam Ahmad dan Imam Nasa'i)                     





cukup kot kali ni nih kan . moga bermanfaat . (^^,) 






gambar dan hadis-hadis : google dan laman web tertentu .



* kalo suka , silah like dan komen okey. jangan lupa tinggal kan jejak anda .:)*

0 orang doakan saya :):

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...