Sunday 27 November 2011

Perkara yang boleh merosakkan otak .

Korang tahu , ad bnde2 yg kita buat dan tak buat , boleh merosakkan otak kita . bukannya mati terus eh , HAHA . cuma otak jdik lemah je . :)

Kali nih D nak kongsi dengan korang . kenapa otak kita nih kdang2 lemah , susah nak ingat . :)

 | Punca - punca otak lemah |

1. Terlebih makan 
sesetngah orang berpendapat , mkan bnyak , otak akan cerdas , sbenarnya , ianya satu tanggapan yg slah . apabila seseorang mkn secara berlebihan , bnyak drah akan dialirkan ke perut , jdik , darah yg dialirkan ke otak akan berkurangan . Ini akan menyebabkan kita mengantuk , malas dan hilang fokus untuk belajar .
 
2. Tidak mengambil sarapan pagi 
remaja perempuan sekarang *termasuk lah D . hehe .* tidak suka mengambil sarapan dengan alasan untuk mengurangkan makan . sebenrnya , hal ini sgt2 bertentangan dgn diet yg seimbang . selain itu , apabila kita tidak mngambil srapan pagi , paras gula didalam darah akan menjadi rendah dan bekalan nutrisi yg smai pd otak akan berkurangn . akibatnya , sel2 otak akan mati dan kita akan mnjadi kurang aktif pd hari tersebut .

3. Mengambil gula berlebihan 
gula yg berlebihan didalam bdan bukan shaja boleh membwa kita kepada penyakit , tetapi , apabila paras gula berlebihan didalam bdan , penyerapan protein dan nutrisi akan terganggu serta perkembangan otak juga boleh terjejas .
4. Merokok
ramai remaja lelaki kini menganggap merokok adalah sesuatu yg sgt 'cool'. Sebenarnya merokok bukan shaja boleh menyebabkan pelbagai penyakit , tetapi asap rokok boleh membunuh banyak sel2 didalam otak . Jadi , bukan shaja merokok boleh membahayakan diri sendiri , tetapi boleh membahayakan orang sekeliling .

5. Menghidu udara tercemar 
Oksigen yg dihidu oleh manusia setiap hari digunakan paling banyak di otak . Oleh itu , apabila seseorang menghidu udara yang tercemar seperti asap rokok dan asap2 kenderaan , asap2 berkenaan boleh merosakkan otak . 

6. Tidur yang belebihan 
Sebagai manusia biasa , kita digalakkan tidur dalam lingkungan 6 ke 8 jam sehari . Tidur juga adalah baik untuk kesihatan kerana tidur boleh merehatkan otak kita yang seharian berfikir . Namun , tidur yang berlebihan boleh menyebabkan otak kurang aktif dan melemahkan daya ingtan seseorang .

7. Kurang berimaginasi dan berfikir
Untuk mengasah otak , berfikir adalah cara yang terbaik . Dengan berimaginasi , kecerdasan otak akan meningkat kerana pada masa itu , otak dikira berkerja . Apabila kurang berimaginasi dan berfikir , otak akan kurang bekerja dan tahap kecerdasan otak akan menurun .*jangan selalu berfikir dan berimaginasi bukan2 sudah ea ?:)*

8. Tidur dengan menutup muka 
Apabila tidur dengan menutup muka ataupun meniarap , karbon dioksida yang dilepaskan semasa bernafas akan tersekat dan ini menyebabkan kita akan lebih menyedut karbon dioksida dari oksigen . akibatnya , otak akan kekurangan oksigen .

9. Tidak membaca al-Quran 
al-Quran diturunkan oleh Allah S.W.T untuk seluruh manusia . Menurut sesetengah pendapat , dengan membaca al-Quran , hati akan menjadi tenang dan ingatan kita akan lebih kuat . Membacanya bukan sahaja mendapat pahala , malah dapat mengaktifkan otak kita daripada rosak .


so , mcm mana korang ? dah tahu punca2 otak jdik lemah kan ? Cuba hindarkan ea ? :) D harap otak korang akan sentiasa cerdas :)

*sebagai peringatan jugak untuk D yg sentiasa lupa . :)*
sumber : majalah Gen-Q




* kalo suka , silah like dan komen okey. jangan lupa tinggal kan jejak anda .:)*

0 orang doakan saya :):

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...